tisdag, september 29, 2009

Tidstjuvar

Det verkar ju som att det blir ungefär ett inlägg i veckan här, hade faktiskt lite högre ambitioner. Känner lite ansvar gentemot er bloggläsare, om ni inte alla gett upp nu förstås.

Hade kanske tänkt skylla lite på tiden men det är inte riktigt rätt. Eller inte alls rätt enligt min åsikt. Jag tror att man kan hinna väldigt mycket och vad man hinner beror helt och hållet på vad man prioriterar. I det ligger en del måsten som vi alla har som ett arbete som ska skötas på vissa tider och ett hushåll där vissa grund uppgifter också måste skötas som det vanliga laga mat,äta mat, köpa mat, tvätta, diska, städa, det sist nämnda kan ju se väldigt olika ut från städfanatiker som putsar och donar allt som oftast till mindra noga räknade som bara tar fram damsugaren när dammråttorna själva ligger och skriker om det.

Varför jag kom in på det här är för att min man kom hem med en artikel igår från Metro. Jag tror han vill få något sagt med det…

Till saken hör att jag fick ett litet sammanbrott förra veckan i form av inre stress av saker som låg och pockade på och som jag inte “hunnit” göra. I det här fallet så beror det på några saker som att... Jag är en människa som helst gör saker jag har lust och framförallt inspiration att göra. Låter ju ju…ja, jag vet inte vad..flummigt kanske… fungerar hur bra som helst när inspirationen är där, då är det 150 % som gäller, men mindra bra när inspirationen inte är där. Då behövs istället 150 % disciplin, vilket jag jobbar på att bli bättre på så att säga… klart som korvspad eller?

Och just de där sakerna som kan vara lite jobbiga att komma igång med som att skriva invecklade mail och hitta vissa papper, ringa myndigheter och jag vet inte vad, hitta lösenordet till mitt konto o.s.v, där har inspirationen inte infunnit sig (kan också bero på att mitt kontor ser ut som hej kom och hjälp mej! och det är en annan inspirations historia för att organsera det) och den där diciplinen har jag inte sett skymten av heller förens typ idag.

Ok, nu till tidstjuvarna som är så mycket lättare att få inspiration till, vilket min käre make har märkt antar jag.
Tipsen lyder: Hitta dina egna tidstjuvar i vardagen, 6 punkter.
  1. Skriv upp vad du gör under några dagar. Vanliga tidstjuvar: Långa fika pauser och luncher, tv-tittande, mess, slösurfande, Facebook och snackiga kompisar.
    Ups, åkte redan dit på några punkter… när min man läste upp detta kan jag säga att han ändrade röst läge på vissa ord som t.e.x slösurfande, Facebook och snackiga kompisar….undrar varför???

    Ville så gärna försvara mej och försökte nog lite också men insåg sedan att han hade förstås rätt (men det sa jag nog inte till honom) Måste ta det försiktigt med erkännandena…
    Men som ni förstår av detta inlägg så måste det ut i ljuset så jag erkänner. Ok, nästa punkt.

  2. Sabotera för dej själv. Självdisciplin är svårt (Amen) , se till att du slipper ha det. Stäng av mobilen, släng TV:n, Dra ur nätverkssladden, eller låt bli att berätta för kompisarna vart du är så ingen kommer och fikar.
    Den sistnämnda håller jag inte med om (kan bero på att det inte regnar så tätt med spontana fikare hos mig, vilket jag kanske skulle önska att det gjorde..ibland), men de övriga har jag faktiskt testat någon gång (för länge sedan) och det funkade.

  3. Gör mycket så hinner du mer. Om du vet att du ska göra något annat på kvällen så hinner du mer på dagen.
    Stämmer riktigt bra! Ju mer du gör ju mer hinner du. Det är bara att se allt vi hann på en dag när vi var i Peru på skolan, det var helt otroligt. Men glöm inte att vila emellan det är såååå viktigt!

  4. Planera, lägg 5-10 min på att planera din tid och din dag. Etc.  Avsätt också tid för ledighet och bocka av när det går framåt.
    Låter toppen, men har aldrig provat, det går på något konstigt sätt emot min personlighet eller något, det här med att planera, ni som känner mej kanske har ett och annat att säga om det, men ge inte upp, ännu är undrens tid inte förbi! :)
    Däremot brukar jag göra en lista på vad som ska göras, gör det ganska ofta faktiskt, och bockar sedan av, även om jag inte har en speciell tidsplan för det, funkar mycket bra och ger motivation.

  5. Våga prioritera!! Sluta med saker som du inte tycker är så viktiga.
    Ok, här är jag helt med, det här tror jag stenhårt på. Prioritera mera!!

  6. Ha kul! Plugga eller jobba med sånt du gillar!
    Det var ett värdigt avslut på tidstjuvarnas lista! Kunde inte sagt det bättre själv!
Detta sagt och gjort av en kille som vet vad han pratar om. Han pluggar 30 tim/v, jobbar 15 tim/v och spexar 20 tim/v. Big fotnot Han har varken fru, flickvän eller barn,på frågan svara han , nej det hinner jag inte. (Tror jag det)
Det var dagens inlägg om tid, har faktiskt tänkt skriva 2 inlägg till som jag har på finger spetsarna…men jag får se om jag hinner…. skoja bara.

Inga kommentarer :